مکانیک صنعتی

مکانیک صنعتی

محاسبات و شناخت ابزارالات وروش های تعمیر دستگاه های صنعتی
مکانیک صنعتی

مکانیک صنعتی

محاسبات و شناخت ابزارالات وروش های تعمیر دستگاه های صنعتی

بلبرینگ ها

 

کلمهٔ بلبرینگ از دو بخش ball به معنای گوی و bearing به معنای تحمل‌کردن تشکیل شده‌است. اساس کار بلبرینگ‌ها بر این است که مانع کشیده‌شدن سطوح روی یکدیگر می‌شوند و سطح تماس را نیز کاهش می‌دهند، در نتیجه اصطکاک بین سطوح به شدت کاهش می‌یابد

 

بلبرینگ های غلتشی
به طور کلی تمام بلبرینگ ها و رولبرینگ ها از دو عدد رینگ و مجموعه ایی از اجزا غلتنده که در مسیر مشخص داخل رینگ ها حرکت میکنند تشکیل شده اند . شکل های استاندارد این اجزا شامل : ساچمه و رولر استوایه ای و ..... می باشند
انواع بلبرینگ های غلتشی
بلبرینگ های شعاعی
رولبرینگ های شعاعی
بلبرینگ های کف گرد
رولبرینگ های کف گرد
بلبرینگ های خاص
بلبرینگ ها و شاخه های آن  
انواع بلبرینگ های شعاعی
بلبرینگ های شیار عمیق - بلبرینگ های سری – بلبرینگ های دینام – بلبرینگ های شیار عمیق با شیار عمیق ساچمه ها– بلبرینگ ها با تماس زاویهای یک ردیفه – بلبرینگ با تماس چهار نقطه ای – بلبرینگ ها با تماس زاویه ای دو ردیفه – بلبرینگ های خود تنظیم – بلبرینگ های مقطع باریک
بلبرینگ های شیار عمیق
در این نوع بلبرینگ ها در هر رینگ یک شیار عمیق با دایره های شعاعی برابر شعاع ساچمه وجود دارد . به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمه ها و رینگ ها این نوع بلبرینگ ها توان تحمل بارهای شعاعی زیاد به همراه نیرو های محوری دارند. معمو لا" در بلبرینگ های شیار عمیق از قفسه های دو تکه استفاده می شود . این قفسه ها معمولا" از پرسکاری ورق فولادی یا برنجی ساخته می شوند . نیمه های قفسه در دو طرف بلبرینگ قرار گرفته و توسط پرچ با خم کردن لبه های اضافی روی آنها بر هم متصل می گردند. .
انواع رولبرینگ های شعاعی
رولبرینگ های استوانه ای – رلوبرینگ های سوزنی – رولبرینگ های مخروطی – رلوبرینگ با رولر های شبکه ای – رولبرینگ های کروی..
بلبرینگ های کف گرد
بلبرینگ های کف گرد با سطح تماس شیار دار – بلبرینگ های کف گرد با تماس زاویه ای – بلبرینگ های مفصلی یا پاشنه ای
روبرینگ های کف گرد
رولبرینگ های کف گرد کروی – رولبرینگ های کف گرد استوانه ای – رولبرینگ های کف گرد سوزنی – رولبرینگ های کف گرد مخروطی – رولبرینگ های محوری – شعاعی

 

انواع بلبرینگ

بلبرینگ، بالبرینگ، یاطاقان ساچمه ای :(ball bearing)

این نوع از بلبرینگ مرسوم ترین نوع بلبرینگ می باشد که نمونه هایی از آن را در وسایل مختلف مشاهده کرده اید. این نوع از بلبرینگ ها هردونوع فشار را به خوبی تحمل می کنند و بیشتر در وسایلی استفاده می شوند که بار وارده بر بلبرینگ زیاد نیست                                       .

در این نوع از بلبرینگ، فشار برروی سطح خارجی بلبرینگ وارد می شود و این فشار از طریق ساچمه ها به بخش داخلی منتقل می گردد. به دلیل آنکه ساچمه ها کروی هستند، تنها بخش اندکی از سطح آن ها با سطوح در تماس است لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع بلبرینگ ها به نرمی حرکت می کنند

از آنجاییکه تنها سطح اندکی از ساچمه ها در تماس می باشد لذا نمی توان فشار زیادی را بر آن ها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ می شود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.

بلبرینگ های غلتکی، رولبرینگ:(Roller Bearings)

این نوع بلبرینگ ها شبیه شکل زیر می باشند. این نوع بلبرینگ ها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع radial را که پیشتر شرح آن داده شد ، تحمل کنند. در این نوع بلبرینگ ها سطح تماس ساچمه با سطوح یک خط می باشد ولیکن در بلبرینگ های چرخی یک نقطه بود لذا این نوع بلبرینگ ها( بلبرینگهای غلتکی) فشار بسیار بیشتری را قادر به تحمل کردن هستند. ولیکن این نوع بلبرینگ ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع thrust نمی باشند. نوعی از این بلبرینگ که آن را یاطاقان سوزنی می نمامند دارای استوانه هایی با قطر بسیار اندک می باشد. نمایی از این نوع بلبرینگ در شکل زیر نمایش داده شده است.

بلبرینگ کفه گرد Ball Thrust Bearing:

این نوع بلبرینگ ها در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که سرعت پایین باشد و همچنین فشار از نوع radial کم باشد.

بلبرینگ کفه گرد بشکه ای Roller trust bearing:

این نوع بلبرینگ قادر به تحمل نمودن فشار زیادی از نوع thrust می باشند. در شکل زیر نمونه ای از آن نمایش داده شده است.

این نوع از بلبرینگ ها قادر به تحمل نمودن فشار زیادی را از نوع radial و thrust می باشند. شکل آن در زیر آورده شده است.

بلبرینگ های مغناطیسی:

در بعضی از کاربردها که در آن سرعت حرکت وسایل مکانیکی بسیار زیاد می باشد از این نوع از بلبرینگها استفاده می شود. در این نوع از بلبرینگ تماس فیزیکی بین قطعات وجود نداشته بلکه نیروی مغناطیسی قویی سبب قوطه ور شدن اجزای داخلی بلبرینگ می شود. بعض از انواع آن قادر هستند در عرض یک دقیقه به تعداد 50000 گردش کنند.

رول  برینگ ها از سه جهت تقسیم بندی می شوند

1-جهت تحمل نیرو:
الف)رول برینگ های رادیال شعاعی
ب)رول برینگ های اکسیال محوری

 

2-شکل غلتک ها:
الف)کروی
ب) رول

 

3-نوع حرکت:
الف)دورانی
ب)خطی

  

پارامترهای موثر در انتخاب رول  برینگ ها

1-فضای موجود
2- میزان نیرو
3- جهت نیرو(شعاعی یا محوری)
4- خود میزانی
5- سرعت

6-دقت
7- صدا
8- صلبیت(یعنی عدم تغییر پلاستیک)

9- حرکت محوری:

هرگاه شفت در معرض حرارت توربین بخار باشد به لحاظ انبساط طولی از رولربرینگ استفاده می شود   
 
10-مونتاژ و دمونتاژ:
مخروطی,سوزنی و کف گرد ساده,شیار عمیق,تماس زاویه ای و شبکه ای بیرون آوردن مشکل است

 

 

علل تعویض رول برینگ ها


-خستگی

- سایش به علت نفوذ گرد و غبار

- شکستن قفسه

-تغییر شکل

 

 

 اندازه ها

رول برینگ ها با شماره های استاندارد مشخص می شوند,به عنوان مثال برای
بلبرینگ شیار عمیق 6205 دو رقم سمت چپ نشان دهنده ی نوع رو لبرینگ و اندازه ی آن است.

در محدوده ی قطر داخلی بین 20 میلی متر و 480 میلی متر اگر دو رقم سمت راست را در 5 ضرب کنیم قطر رینگ داخل شفت بدست می آید.

 

  

اندازه ی اصلی یک رول برینگ


1-عرض رول برینگ

2-قطر خارجی

3-قطر داخلی

Z6205 یک طرف رول برینگ در پوش دارد

Z2 6205 دو طرف رول برینگ درپوش دارد.

Rs 6205 یک طرف رول برینگ کاسه نمد دارد.

Rs2 6205 دو طرف رول برینگ کاسه نمد دارد.

W6205 دررول برینگ خارجی یک شیار برای خار جاسازی شده است

 

یا تاقانها


یک یا تاقان المانی از ماشین است که یک قطعه همانند یک شفت را که چر خش ، لغزش یا نوسان دارد ، پشتیبانی می کند . یا تا قان به دو گروه اصلی تقسیم میشوند: ساده و غلتشی . یا تاقانهای ساده بر اساس حرکت لغزشی که با استفاده از روغنکاری انجام می شود کار می کنند. یا تاقانهای غلتشی یا ضد اصطکاک بر اساس حرکت غلتشی کار می کنند که با استفاده از ساچمه ها یا دیگر انواع غلتک ها امکان پذیر است. درروتورهای  مدرن که در سرعت ها و با رهای نسبتا بالا کار میکنند، انتخاب وطراحی صحیح یا تاقانها و تکیه گا های انها از فا کتور های مهمی هستند که بر عمر سیستم تا ثیر می گذارنند.

 

 

انواع حرکت

—     نوع یاتاقان به کار رونده در یک کاربرد خاص، با توجه به نوع حر کت نسبی ودیگر قیدهای موجود تعین می شود.  انواع حرکت را می توان در گروههای زیر تقسیم  بندی نمود : چرخش حول یک نقطه ، چرخش حول یک خط ، حرکت انتقالی در امتداد یک خط ، چرخش در یک صفحه و حرکت انتقالی در یک صفحه. این حرکتها می تواند پیوسته یا نوسانی باشند . اگر چه اکثر یاتاقانها بیش از یک کاربرد را دارند ولی عموماً آنها را می توان بر اساس نوع حرکت تقسیم بندی نمود . سه طبقه بندی اصلی برای یاتاقانهای ساده و غلطشی عبارتند از : شعاعی ، محوری ، و راهنما . یاتاقانهای شعاعی بارهایی را تحمل می کنند که به صورت شعاعی و عمود بر خط مرکزی شفت وارد می شوند . یاتاقانهای محوری بارهای محوری را تحمل می کنند . این بارها به صورت موازی با خط مرکزی شفت و به سمت انتهای شفت اعمال می شوند . این نوع یاتاقان از حرکت محوری شفت چرخان جلوگیری می کند.

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.